Het orgel

In 1860 maakte Willem Hardorff een orgel voor de Hervormde kerk in Baaijem (Friesland). Helemaal nieuw was het orgel niet Hardorff verwerkte er ouder, mogelijk 17e -eeuws pijpwerk in zijn orgel. Lang stond dit orgel niet op zijn eerste plaats. De kerkvoogden wilden een groter orgel met twee klavieren en dat heeft Hardorff ook geleverd. Het eerste orgel werd in 1878 door Arjen Timmenga uit Leeuwarden, een leerling van Hardorff, geplaatst in de Gereformeerde Kerk in Hallum. Kort daarna verenigde Timmenga zich met Fokke Bakker en zo ontstond een firma die nog steeds een eigen plaats inneemt in de Noord-Nederlandse orgelbouw.

In 1928 verhuisde het orgel naar de hervormde evangelisatie  te Bergum. Waarschijnlijk verkeerde het orgel nog steeds in vrij oorspronkelijke staat, dat wil zeggen met één klavier en een aangehangen pedaal. Tot 1956 hadden Bakker & Timmenga het orgel in onderhoud.

In 1958 kocht de Hervormde Gemeente van Achterberg het Hardorff orgel aan. De plaatsing werd verzorgd door M.K. Koppejan uit Ederveen, die daarbij de dispositie wijzigde. Die werd als volgt: Prestant 8vt front van zink, Vox Celeste 8 vt disc. Holpijp 8 vt b en d,  Fluit d ‘amoer 4 vt, Octaaf 4 vt, Viola 8 vt, Octaaf 2 vt, Mixtuur 1 1/3 vt.  3-4 sterk, Bourdon 16 vt. disc. deels van zink.

In 1976 was een restauratie noodzakelijk vanwege o.a. lekkage in de windlade. De orgelmaker J.L. van de Heuvel uit Dordrecht restaureerde het orgel en wijzigde de dispositie. Het lofwerk werd opnieuw gemaakt door de organist Bart Kleijer.

In 1986 maakten de organisten van de kerk, Johan Reijerkerk en Bart Kleijer, een vrij pedaal in een aparte kast achter het orgel.

In 1990 volgde een tweede klavier een dwarswerk. Tevens her- intoneerden ze de Quint 3 vt. van het Hoofdwerk en werd de Mixtuur opgeschoven naar een 2 vt, de Flageolet 1 vt,  door J.L. van den Heuvel op een kantsleep bijgebouwd werd vervangen door een Quintadeen 16 vt, vanaf c kl. , een paar jaar later voegden zij een Fagot 16 vt, toe aan het pedaal.

De Trompet is in 2007 opnieuw geïntoneerd door de Fa. Stinkens in Zeist.

In 2015 hebben vrijwilligers de orgelkast gerestaureerd en opnieuw in de verf gezet. Bij deze werkzaamheden is ook de galerij voorkant terug gebracht naar de situatie van voor 1968. Verder zijn de pilaren onder het orgel gemarmerd door de restauratieschilder Davor uit Druten.

Dispositie orgel

Hoofdwerk